keskiviikko 22. marraskuuta 2017

PACETRAINING käyntiin Italian Astissa




Ammattiopistossa on alkamassa 3-vuotinen Erasmus+ KA2 hanke PACETRAINING.  Hankkeen aloituskokous järjestetiin Italian Astissa 8. - 11.10.2017.

Mistä kaikki sitten alkoi? 


Hankeidea syntyi viime vuoden EfVET-konferenssissa Valenciassa Espanjassa, jolloin Sirkun (Pellinen) ja Pekan (Pakkala) kanssa tapasimme Matteo Gazzaratan. Hän on Piemonten alueen oppilaitosten kansainvälinen hankekoordinaattori. Hän kertoi Astiagne Colliane ravintola-alan oppilaitoksen perustamasta Albergo Eticosta - hostel, jossa suuri osa henkilökunnasta on kehitysvammaisia. Kiinnostuimme etenkin siitä miten Telma-tasoiset opiskelijat voivat suorittaa tutkinnon tai tutkinnon osia Italiassa ja työllistyvät tämän jälkeen. Tällöin oli myös tietoa siitä, että Myö Hostel, jolla on samanlainen idea, voisi mahdollisesti vuokrata tiloja Ruskeasuon mäeltä.


Partneriryhmä

Partneriryhmä koostuu neljästä eri organisaatiosta KPAOn lisäksi: 
Astiagne Colliane, Asti, Italia - ravintola-alan oppilaitos, jolla  jonkin verran kokemusta kohderyhmän kouluttamisesta erilaisilla kursseilla - ei pysyväisluonteisesti, eikä opetussuunnitelmaan perustuvaa koulutusta
CECE - ammatillisen koulutuksen yhteenliittymä Espanjasta - oppilaitoksia eri puolella maata - eivät ole vielä valinneet osallistuvaa oppilaitosta
Malpils Folkschool, Latvia - pyrkivät parantamaan kohderyhmän asemaa yhteistyössä paikallisen oppilaitoksen kanssa
VHS CHAM saksalainen kolmannen sektorin organisaatio, jolla on kokemusta erityisryhmien kurssittamisesta ja oppimistavoitteiden pilkkomisesta
Lisäksi ostopalveluina hankittavat palvelut: 
Benedetto Vitiello - italialainen professori, jonka erityisalana kognitiivisia haasteita omaavat henkilöt - vastaa hankkeen tutkimuksesta
Michela Vecchio - hankkeen ulkopuolinen arvioija

Hankkeen painopisteet


  • inkluusio mahdollista erityistä tukea tarvitseville VET polku ja sitä kautta työllistyminen (huom. Reformi)
  • kohderyhmänä kaikki erityistä tukea tarvitsevat (kognitiiviset haasteet)
  • henkilöstön koulutus työskentelyyn kohderyhmän kanssa

Hankkeen tavoitteet ja toimenpiteet

Hanke on jaettu neljään eri työpakettiin (Intellectual Output=IO), joista KPAO vastaa etenkin työpaketin 4 toteutumisesta:
 IO1 - luodaan ja pilotoidaan VET-polku erityistä tukea tarvitseville (ehkä yhdistelemällä osia eri tutkinnoista?)(VHS CHAM)
 IO2 - Train the trainers moduuli eo-kohderyhmän kanssa työskenteleville (ASTIGIANE) - 3 paikkaa koulutukseen KPAOlle
 IO3 - viestintästrategia kohderyhmänä työnantajat ja työnantajaliitot, eri sidosryhmät, vammaisjärjestöt jne. (CECE)

 IO4 - tutkitaan VET- polun soveltumista myös muille aloille (KPAO)
Kaikki kumppanit järjestävät yhden kansallisen levitysseminaarin:

 Suomessa joulukuussa 2019 minimi 20 osallistujaa (työnantajat, vammaisjärjestöt, koulutuksen järjestäjät jne. )   ½ päivän seminaari 





Ohjeistuksia projektin toteuttamiseen


Mahdolliset haasteet: 

  • Eri järjestelmien yhteensovittaminen siten, että me toimimme kuitenkin koulutuksen perusteiden mukaisesti.  Selkeästi Suomen järjestelmä on tässä kohtaa kehittynein, koska tarjoamme toisen asteen koulutusta vaativan erityisen tuen kohderyhmälle ja meillä on selkeä normiohjaus siihen liittyen (koulutuksen perusteet).
  • Osallistujien kielitaito - eri maiden projektipäälliköt hallitsevat erinomaisesti englanninkielen, mutta esimerkiksi Italian muiden osallistujien kielitaito oli melko auttavalla tasolla tai lähes olematon --> kaikki kommunikaatio Italian projektipäällikön kautta, joka sitten kääntää muille
  • Sama tilanne lienee Latviassa ja mahdollisesti myös Espanjassa
  • Huom! Eläköön Suomen peruskoulu ja sieltä saatu kielitaito! 
  • Työpakettien jakautuminen siten, että saadaan meidän osaaminen näkyville, koska selkeästi meillä on laajinta osaamista hankkeen tavoitteisiin liittyen.  

Tästä eteenpäin 



Muita huomioita

Sisällä on koko ajan huomattavasti kylmempi kuin ulkona.  Aluehallinto määrittelee milloin julkisia tiloja saa alkaa lämmittämään ja vielä ei ole ilmeisesti sen aika. 

Opetuksesta

Kokkiopiskelijat istuvat rivissä keittiössä, jossa keittiömestari opettaa heitä.  Kaikilla on puhtaanvalkoiset kokkiasut ja suojakengät.  Oppilaitos hankkii varusteet, jotka opiskelijat kuitenkin maksavat itse. Lounas aikaa ensimmäisen vuoden tarjoilijaopiskelijat harjoittelivat  salissa. Opettaja kulki pitkin salia ja opasti kovaäänisesti opiskelijoita (ks. video).  Lounaan oli valmistanut 1. vuoden opiskelijat, jotka siis kaikki olivat aloittaneet vasta muutama viikko sitten.  Isännät pahoittelivat, että tästä syystä ruoka oli tavallista vaatimattomampaa (antipastina pastaa, pääruokana vasikkaa ja herneitä ja jälkiruokana semifreddoa).  

Opiskelijat valitaan oppilaitokseen  jonkinlaisen tutustumisjakson perusteella, jolloin kartoitetaan hakijan motivaatio alaan. Opiskelijat ovat kouluun tullessaan 14-vuotiaita ja opinnot kestävät 3 vuotta. Lisäksi kokkiopiskelijoilla on mahdollisuus opiskella vielä 4. vuosi, jonka jälkeen saavat erillisen diplomin. 

Oppilaitos toimii tiiviissä yhteistyössä paikallisten yrittäjien, kauppakamarin sekä kunnallishallinnon kanssa, jotka tilaavat usein tarjoiluja oppilaitokselta. Tästä näyttivät olevan erityisen ylpeitä. Samoin oppilaitoksessa vierailee säännöllisesti Michelin tason kokkeja, jotka valmistavat illallisen yhdessä opiskelijoiden kanssa ulkopuolisille asiakkaille n. 30 euron hintaan Astin alueen loistavine viineineen.  Chef -vierailut ovat usein alkuviikosta (ma-ti), jolloin Michelin ravintolat ovat kiinni. 

(Olisiko tästä ideaa myös meille - kutsutaan kovan luokan keittiömestareita meille kokkaamaan ja myydään illalliskortteja maksaville asiakkaille).

Lopuksi 

Note to yourself:  Älä koskaan lähde Etelä-Eurooppaan ilman villasukkia ja muista, että noilla leveysasteilla kerrospukeutuminen rulettaa! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti